vrijdag 7 juli 2017

Tekenen voor nerds

Vorige week kocht ik een tekentablet. Voor de niet-nerds onder ons: dat is een tablet en een 'stiftje' die je aansluit aan je computer ter vervanging van de muis. Het leuke aan zo'n tablet is dat je er heel naturel mee kan bewegen en tekenen.
Ik vond mezelf nerd genoeg om me er eentje aan te schaffen, al was het maar in de hoop dat ik het tekenen weer zou hervatten. Want laat ons daar geen doekjes om winden: het is een eeuw geleden dat ik getekend heb. Na een opleiding in de Vrije Beeldende Kunsten (lees: tekenen, schilderen en beeldhouwen), en de nodige verkondigingen dat tekenen Γ©cht wel mijn leven is, ben ik het aan mezelf verplicht die skills toch een tikkeltje te onderhouden (of in dit geval: terug aan te wakkeren).

Ik was vooral benieuwd naar de mogelijkheid om 'klassiek' te tekenen. Want naast al die Wacom gebruikers die schitterende illustraties maken, voel ik mezelf maar een groentje.
Met klassiek tekenen bedoel ik: met potlood of houtskool op papier, getekend naar de realiteit.
Maar dus, die tekentablet (een Wacom Intuos Pro L) gaf me mijn motivatie terug.
En enkel voor de verpakking zou je hem willen kopen! (Γ©cht!)



Ik downloadde enkele brushes en maakte van photoshop mijn papier
De combinatie schetsen op de oude manier, maar met de voordelen van de nieuwe technieken (te lang doorgewerkt op de tekening? Geen probleem, cmd-Z, terug naar de vorige stap!) voelt verfrissend en uitdagend.
De eerste schetsen zijn een feit, en ik ben blij met het resultaat!
Ik voel wel dat ik de opties bijlange nog niet genoeg benut. 

Maar oefening baart kunst, nietwaar? :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten